Annonce

Økosalg igen i vækst

12. februar 2010 

af: Joachim Plaetner KjeldsenSend mail

De nyeste tal fra virksomheder og butikskæder viser, at salget af økologiske fødevarer igen er i vækst. Coop, som tegner sig for en stor del af det økologiske salg, har haft 11 procents vækst i økosalget over de seneste tre måneder.

Økovarer tages ned fra hylden
Danskerne vælger i stigende grad de økologiske varer på hylderne. De nyeste tal fra butikker og virksomheder viser, at økosalget igen er i vækst.Foto: Økologisk Landsforening

Print

 

Bliv medlem nu

  • Få det lækre magasin ØKOLOGISK tilsendt 4 gange om året
  • Få Kille Ennas bog "Rigtige Oste starter med Ø"
  • Få et bæredygtigt indkøbsnet
  • Vind Hanne Risgaards nye bog "Hjemmebagt - korn, mel og bagning"

 

Kontingent: 325,- kr. for hele 2010

 

-  Danskerne holdt fast i deres køb af økologiske fødevarer under finanskrisen. Det skete udfra en prioritering af noget så nært som gode, naturlige fødevarer til familien uden unødig kemi. Nu hvor krisen begynder at slippe sit tag i danskerne, lægger forbrugerne endnu flere økologiske fødevarer i indkøbskurven. De nyeste tal viser tydeligt, at økologien igen er i vækst, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

 

Hos Coop, der står bag SuperBrugsen, Dagli' Brugsen, Kvickly, Fakta og Irma, oplevede man en slutspurt i økosalget i de sidste måneder af 2009. Det gav en samlet vækst på fem procent over hele året. En vækst, der er fortsat ind i det nye år.

 

-  Alle Coop-kæderne oplevede vækst på økologi i 2009, og over de seneste tre måneder (november, december og januar) har vi haft en samlet vækst på økologi på 11 procent i Coop, siger Katrine Milman, der er Coops miljøchef.

 

Økologisk Landsforening vurderer, at Coop tegner sig for godt halvdelen af det samlede salg af økologiske fødevarer i Danmark.

 

Væksten i Coops kæder har været størst på kolonial (gryn, mel, brød, konserves mm.), frugt og grønt samt nydelsesvarer (vin, slik, sodavand mm.) efterfulgt af kød og mejeriprodukter. Coop har dermed fået en god start på koncernens samlede ansvarlighedskampagne, der blev lanceret i efteråret. En kampagne, hvor økologi indgår som et strategisk udviklingsområde.

 

Lokomotivet mælk igen i vækst

Mælk fra navne som Thise, Naturmælk, Øllingegaard og Arla har længe været topscorere i økologisk salg. Det er det også igen. Hos Arla oplever man en stigende efterspørgsel på økologisk mælk fra forbrugerne. I sidste kvartal af 2009 oplevede Arla syv procent højere efterspørgsel på økologisk mælk i forhold til samme periode året før.

 

-  Dels har chokeffekten af finanskrisen lagt sig, og dels er prisforskellen mellem den billigste konventionelle mælk og økologisk mælk ikke for stor. Endelig har øget kommunikation og markedsføring af økologiske mejeriprodukter fra både Arla og de andre mejerier bidraget til at genetablere den positive udvikling, lyder forklaringen på væksten fra Annette Kalle, marketingsansvarlig for økologi i Arla.

Opret Kommentar



Fornavn


Efternavn


Email


Gentag Email


Skriv viste ord

 

Nyheder

Avisartikel, blyant og papirklips

Læs Økologisk Landsforenings nyheder fra den økologiske sektor...

 
 

Nyhedsmail

postkasse med brev

Modtag ugentligt Økologisk Landsforenings nyheder om den økologiske sektor...

 
 

Vær Aktiv

Løbende kvinder på mark

Du kan være aktiv for økologien på mange måder. Her er et lille udpluk, og der vil løbende...

 
 
 

Brevkasse

Breve

Spørg vores panel om fx graviditet, kost og amning. Eller gå på jagt i de mange svar...

 
 

Temaartikler

børn i æbletræ

Læs en række temartikler om økologi og forbrug samt andre aktuelle emner...

 
 

Kalender

kalender

Her kan du læse, hvad der foregår i den økologiske sektor, navnlig i foreningens regi...

 
 

Tilmeld Nyhedsmail

Modtag ugentligt nyheder om alt fra økologiens verden leveret af Økologisk Landsforening.

 

 

 

Annonce

 

Seneste Nyheder

Det nordiske køkken på Biofach 2010

25. februar 2010De danske økologiske virksomheder er vendt hjem fra BioFach 2010 med nye, seriøse kontakter og masser af optimisme efter en hård økonomisk tid....

Fairtrade-logo

24. februar 2010Danskerne skiller sig ud, fordi de både vil have økologi og social ansvarlighed i én og samme vare. Det mærker Urtekram, der har landets største udvalg af økolo...

24. februar 2010Københavns Madhus søger projektchef med lederegenskaber til at stå i spidsen for arbejdet med forandringsprojekter for bedre måltider....

Kokke laver mad bag gryder på komfur

24. februar 2010En stor del af de 100.000 serverede måltider under klimatopmødet i København var økologiske. Topmødet var derfor en godt studie i, hvordan man organisere store ...

Evald Vestergaard, formand for Økologisk Landsforening

23. februar 2010En Grøn Vækst strategi for dansk landbrug kræver et markant samarbejde mellem ministrene for landbrug, miljø, klima og erhverv, siger Økologisk Landsforening. S...

Økoforum: Seneste indlæg

 
Er UHT og Homogeniseret mælk økologisk??

Jeg undre mig over at et mælkeprodukt kan få statsøko mærke  selvom det er homogeniseret og ...

Af erik martin, 22/02

 
bruger man det ikke mere?

mine morforældre havde et rum med nogle trappetrin ned under jorden med græs på taget,det er...

Af Susanne , 21/02

 
tak for forslag

Tak for de forskellige forslag ,der må meget gerne komme flere .Også hvis der i forvejen eks...

Af Susanne , 20/02

 
jeg er kritisk overfor biogas

Jeg håber det er iorden at tilmelde sig gruppen selv om man er kritisk overfor bio gas ? Jeg...

Af Susanne , 20/02

 
Sprøjtning med hvad?

Emnet er jo til debat på generalforsamlingen - men jeg savner en nærmere definition af, hvad...

Af Freya, 18/02