Offentlige udbud - gode råd

af: WebredaktionSend mail

Her kan du finde gode råd til at skrue udbud sammen, som gør det lettere at indkøbe økologisk.

Statskontrolleret økologisk
Det røde Ø-mærke

Print

Gode råd om udbud

DOWNLOAD "Mere økologi i offentlige indkøb" (PDF)

 

Økologi i offentlige indkøb

Problemstillinger, set med grossistens øjne:

  • Udbuddene tager udgangspunkt i konventionelle varekataloger, derfor svært at komme ind med specifikke varer (som økologisk grossist)
  • Det virker tilfældigt hvad der bliver skrevet ind i indkøbsaftalerne. Helgarderinger der ikke tager et realistisk udgangspunkt i det enkelt køkkens behov
  • De der laver udbudsmaterialet har ikke tilstrækkelig kendskab til hvilke varer der er tilgængelige. Det er ønskelister frem for reelle varelister
  • Man skal ofte kunne levere konventionelle erstatningsvarer
  • Problematisk at skulle give faste priser 1 år frem på frugt og grønt (ok med fast max pris men forpligtet til at følge prisen nedad)
  • Det er svært at lave håndfaste kontrakter på faste aftag og priser, fordi ingen kommuner følger dem
  • For at kunne byde, er det nødvendigt at kende omsætning og forbrug. Disse tal skal desuden hænge sammen (derfor vigtigt at regne efter)
  • Udbud burde i højere grad være delt op i varegrupper, så flere leverandører ikke allerede på forhånd udelukkes
  • Logistik. Svært at få fuld udnyttelse af bilerne pga. snævert tidsinterval for levering
  • Trods sammenlignelige og konkurrencedygtige priser, giver de returkommission til operatører. Kunden siger, at de ikke har råd til at tage imod øko. grossistens tilbud. Uigennemskueligt.(Ikke relevant indenfor det offentlige)

 

Løsningsmuligheder:

  • Sanktioner overfor konventionelle leverandører, hvis for mange økologiske varer gentagende gange erstattet med konventionelle
  • Krav om at grossisten skal være reelt leveringsdygtige på de varer der er givet bud på (lagerførende)
  • Opfordring til kommunerne/forvaltningerne - tværfaglig sparring på fødevareområdet
  • Differentiere i leveringstidspunkter. Grossisterne skal være mere "lydhøre" overfor køkkenernes krav til leveringstidspunkt. Men kunderne skal også blive bedre til at planlægge
  • Minimumsgrænser for levering, færre leverancer giver billigere priser (og bedre CO2 regnskab)
  • Synliggøre priser ved at skrive leveringsgebyr på faktura
  • Mulighed for mere indsigt i de udbud der er i gang, mulighed for at stille spørgsmål og blive taget med på råd

 

 

Nyhedsmail

Nyhedsmail
Modtag Økologisk Landsforenings nyhedsmail til foodservice sektoren.
 

Seneste Nyheder

06. marts 2013Det summede af økologi på Copenhagen Food Fair. Foodserviceteamet i Økologisk Landsforening vil gerne ydmygt takke alle jer, der var med til at gøre det til en ...

06. marts 2013Spisemærkehjemmesiden har fået et brush-up - bl.a. kan du nu se en instruksfilm i, hvordan du opgør økologiprocenten....

06. marts 2013Den 8. april inviterer vi storkøkkener til at møde økologiske leverandører, høre om tendenser og trends, økologisk vin og økologisk kød....

Annonce